+

Satakunnan Kansaa on tehty maakunnan lehtenä jo 1800-luvulla ja sitä tehdään edelleen oman alueen tarpeisiin ja alueen etujen ajamiseksi. Kirjakauppias Otto Palanderin kustantaman Satakunta-lehden ensimmäinen numero ilmestyi Porissa 1.2.1873 (Ilari Tapio, Satakunnan Kansa 9.12.2017). Satakunnan Kansalla on edelleen keskeisenä tarkoituksena tuottaa uutiset oman alueen tarpeisiin. Tämä historia on mahdollistanut Satakunnan Kansan kasvun ja alueellinen tavoitettavuus on maan suurimpia. Satakunnan Kansa tavoittaa joka viikko 128 000 lukijaa (sis. näköislehti) ja verkkosivuilla sekä sovelluksessa käy 619 000 eri kävijää kuukaudessa. Satakunnan Kansan digi + printti tavoittaa näin joka viikko 89% Porin markkina-alueen kuluttajista. (Lähteet: KMT SL 2018, KMT AL + total 2018, Kantar TNS, FIAM – comScore MMX MP, 10-12/2018)

Satakunnan Kansa – Gamecost-verkostossa

Satakunnan Kansa on maakunnan lehti, jonka näkyvyys alueellisena toimijana on merkittävä. Satakunnan Kansa voi tarjota kaikille Gamecoast-verkoston yrityksille näkyvyyttä ja yleisöä. Me olemme kiinnostuneita hyvistä tarinoista ja kaupallisesta yhteistyöstä. Me tarjoamme videotuotantoa, tekstituotantoa, kirjoitamme tiedotteita yrityksille eli voimme tehdä sisältömarkkinointia monikanavaisesti, toteaa Janne Norri, myyntipäällikkö Alma Mediasta. Satakunnan Kansa tavoittaa 89% Porin markkina-alueesta eli olemme ykkösmedia selvästi alueellisesti ja Alma Media tavoittaa 3,8 miljoonaa eri ihmistä kuukausittain eli voimme tarjota yleisön yrityksille ja heidän tarinoilleen, kertoo Janne Norri.

Satakunnan Kansa haluaa tuoda esille Satakunnan pelillisyyden maakuntana, toteaa Janne Norri.

Edustan kaupallista yhteistyötä, toteaa Norri. Tarkoituksena on tuoda esille yritysten tarinoita ja haastaa yrityksiä erilaisten näkökulmien esille nostamisessa. Tärkeää on pohtia, kenelle viesti suunnataan, tuodaanko viesti paikallisella tasolla vai laajemmin valtakunnan tasolla esille. Alma Mediana meillä on tarjota yrityksille Talentin mediat mm. Kauppalehti ja Talouselämä alustana, jossa saa 1,2 miljoonaa kontaktia viikoittain. Pääsääntöisesti kävijät Kauppalehden ja Talouselämän sivuilla ovat yrityspäättäjiä, ammattilaisia ja yrittäjiä, jolloin voidaan hyvin tavoittaa asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Yhteistyöprojektit Gamecoast-verkoston osalta kiinnostaa Satakunnan Kansaa eli miten voisimme auttaa parhaiten tuottamalla näkyvyyttä yhteiskehittämisellä.

Gamecoast-verkosto voi tarjota Satakunnan Kansalle uusia yhteistyöprojekteja erilaisten teknologioiden ja sisältöjen kanssa, me olemme aina avoimia kaikelle yhteistyölle, toteaa Janne Norri. Kaikki ehdotukset, jotka voivat parantaa Satakunnan Kansan toimintaa ovat merkityksellisiä. Meillä on Alma Mediassa oma tiimi, joka toteuttaa erilaisia parannuksia päivittäin ja käyttää tekoälyä. Erilaisia teknologioita otetaan käyttöön projektiluonteisesti, siksi projektitoiminta on luontaista myös Satakunnan Kansassa. Ollaan kiinnostuneita aina uusista ideoista, jotka voivat parantaa niin uutistoimintaa kuin kaupallista yhteistyötä. Me emme voi koskaan tietää, mikä olisi se uusi teknologinen ratkaisu, joka tuottaa arvoa asiakkaalle, siksi olemme avoimia aina uusille ideoille, innostuu Norri. Tämä on niin sanotusti kutsu Satakunnan Kansalta Gamecoast-verkoston yrityksille, uskaltaa haastaa myös jo olemassa olevan digitaalisen mediatalon toimintoja, kehittämällä uusia ja luomalla parempia sekä osallistavampia lukijakokemuksia kaikille meille.

 

Satakunnan Kansassa tavoitteena on digitaalisen median kasvattaminen

Meille on tärkeää digitaalisen median kasvattaminen, koska voimme tarkemmin mitata tuloksia Satakunnan Kansan eri kohderyhmistä.  Kohdennetut lukijaelämykset ovat tällöin mahdollisia, myös mainonnasta tulee kohdennettua ja nykyään myös osallistavampaa, toteaa Norri. Tarjoamme digitaalisen median kautta elämyksellisiä lukukokemuksia mm. pelillistetyn tarinan kerronnan muodossa. Tarinan keskellä saattaa olla erilaisia kyselyitä ja sen jälkeen tarina jatkuu. Lisäksi erilaisilla minipeleillä tarinan keskellä on saatu positiivisia lukijakokemuksia. Tällainen on mahdollistanut sen, että ihmisen on keskityttävä tarinan lukemiseen ja oltava niin sanotusti läsnä. Lukija ei voi samanaikaisesti tehdä jotain muuta, koska välissä oleva peli pakottaa katsojan keskittymään pelin pelaamiseen. Lisäksi meillä on osallistavaa markkinointia, missä lukijaa osallistetaan mm. erilaisten pelillistettyjen kyselyiden avulla aktiiviseksi toimijaksi. Lisäksi meillä on videoiden päälle tehtyjä pelejä, joissa video voidaan pysäyttää ja pelata pienimuotoisia pelejä ja jatkaa videon katselua. Osallistaminen on yksi markkinoinnin keinoista, joka on nähty tärkeänä kaupallisessa yhteistyössä digitaalisen median alustassa. Tällaiset osallistavat lukuelämykset ja mainokset jäävät paremmin lukijoiden mieleen sekä sopivat loistavasti Gamegoast-kumppaneille tarjottavaksi, toteaa Janne Norri.

Kirjoittanut Pirita Ihamäki