+

Uusi hyvän olon Danicing Pandas -peli tulee Satakunnasta

Dancing Pandas peliä voi kuvailla hyvän olon peliksi. Peli kertoo isosta Pandasta, jonka tehtävänä on auttaa pienempiä eläimiä, erilaisten ympäristöjen löytäminen ja niissä seikkaileminen. Pelin kiireettömyys, löytämisen ilo ja seikkailumahdollisuudet saavat pelaajan nopeasti koukkuun. Peli sopii hyvin rentoutumiseen, tarjoten visuaalisesti upean elämyksen Pandan kanssa seikkaillen sekä ratkoen erilaisia tehtäviä. Pelissä uteliaisuus, löytäminen, auttaminen ja autetuksi tuleminen ovat keskiössä.

Pelin takaa löytyy huippu tiimi, pelin idea lähti Mikko Saarelta, joka halusi toteuttaa Dancing Pandas -pelin. Hänellä ei ollut selvää visiota peli-ideasta. Saari on pelannut jo 1980-luvulta lähtien, ensimmäisenä Pong-pelejä ja jonkin verran muita pelejä. Hän on seurannut pelien kehittämistä koko ajan ja huomannut että peligenret ovat kaventuneet. Peleistä ei ole enää löytynyt stressitöntä peliä, jossa olisi seikkailua ja se ruokkisi uteliaisuutta. Ei myöskään löytynyt lapsenomaisia pelejä, vaikka meissä jokaisessahan asuu pieni lapsi sisällä, toteaa Mikko Saari. Saari pohtii, että olisi hienoa saada sellainen peli, jonka maailmaan voisi todella uppoutua, seikkailla ilman että siellä saisi pisteitä tai siellä olisi jotain uhkia. Hän etsi ensin hyvän tiimin toteuttamaan ideaansa ja se löytyi jo tutusta yhteistyökumppanista vuosien takaa Nopia Oy:stä Porista. Tämän seurauksena on syntynyt yhteistyössä Panda Games Oy.

Peliä on lähdetty tekemään rakkaudesta, tässä kehittämisessä on edetty luovuus ja kokeilu edellä. Pelinydintä on lähdetty hakemaan etsimällä, sen ydintä. Ilman tätä prosessia, peli olisi paljon tylsempi, toteaa Teemu Erämaa”.

 

Luovuus pelinkehittämisessä

Videopelaamisen ja luovan tuotteliaisuuden välillä on tutkimuksissa havaittu selvä lineaarinen yhteys. Runsaan pelaamisen ja luovuuden yhteys oli sama riippumatta siitä, minkälaisia videopelejä osanottajat harrastivat. (Jackson ym. 2011) Dancing Panda -pelissä on todellakin päästy luovuuden ytimeen, koska alusta asti asioita on lähdetty toteuttamaan kokeilemalla eikä selkeällä käsikirjoituksella.

Pelin tekeminen on ollut todella luova prosessi. Olemme toteuttaneet pelinkehittämistä uudella tavalla, koska olemme halunneet tehdä pelistä enemmän visuaalisen elämyksen, hyvän olon tunteita herättävän ja toisten auttamiseen keskittyvän pelin” -toteaa Teemu Erämaa. Mikko Saari jatkaa, että pelissä toisten auttaminen antaa hyvän olon tunteen ja tätä samaa hyvän olon tunnetta on pyritty luomaan tähän Dancing Pandas peliin. Linda Isoviita toteaa, että pelistä erityisen tekee se, että pelissä ei ole kiire mihinkään vaan pelimaailmaan on helppo uppoutua tehdä omaan tahtiin tehtäviä ja auttaa muita. Pelissä on aikaa ihastella myös ympäristöä ja pelissä ei pelata aikaa vastaa eikä tuhota mitään. Vastaavanlaista peliä ei itselleni ole tullut vastaan, toteaa Linda Isoviita. Linda Isoviita on animaattori ja mukana toteuttamassa Dancing Pandas -pelin grafiikkaa.

Teemu Erämaa toteaa, että koko tiimi on hienosti saanut toteuttaa omaa osaamistaan ja samalla on ollut tärkeätä luoda hyvä tiimi ja yhteisö. Täytyy todeta, että olemme löytäneet tähän juuri oikeita ihmisiä toteuttamaan peliä, toteaa Teemu Erämaa. Esimerkkinä Minea Juntura on vastavalmistunut taiteilija, hiomaton timantti, joka on luonut tämän konseptin, toteaa Teemu Erämaa. Pelkästään pari kuukautta keskityttiin tämän konseptin luomiseen. Tämä on ollut kuin runoilua ja peliä on toteutettu luovuus edellä, toteaa Teemu Erämaa. Timo Kuronen on toiminut koodarina pelissä ja hänen veljensä Sami Kuronen on toiminut visualistina pelissä. Timo Kuronen toteaa, että prosessi on ollut hyvin erilainen, koska tätä on tehty enemmän kokeilemalla kuin että olisi ollut selkeä suunnitelma, mitä peliin halutaan koodata. Tästä voidaan päätellä, että koska Dancing Pandas -peli on toteutettu luovuus ja kokeilu edellä niin koko tiimin on pitänyt muuttaa omaa ajatustaan tavasta, miten yleensä pelejä toteutetaan. Toisaalta myös tapaa toteuttaa peliä lineaarisesti ja suoraviivaisesti eteenpäin, peliä on toteutettu kokeilemalla ja testaamalla erilaisia toimintoja. Tämä tekee pelin tekemisestä haasteellista, mutta myös jokainen tiimin jäsen voi oppia.

 

Hyvän olon tunne toisten auttamisesta ei ole pelimaailmassa niin yleistä kuten normaalissa elämässä toteaa Mikko Saari.”

Mikko Saari toteaa, että pelissä iso Panda auttaa pieniä metsäneläimiä, vaikka hän voisi tuhota tai tehdä pahojaan kokonsa puolesta. Pelissä toisten auttaminen ja autetuksi tuleminen on nostettu keskiöön, joka oikeassa elämässä on normaalia ja siitä saa hyvän olon tunteita. Tätä samaa halutaan tuoda peliin ja kasvattaa hyvän olon tunnetta. Tämän vuoksi se on ollut välillä haasteellista, että kyseinen tunne säilyy koko pelin ajan, toteaa Mikko Saari. Teemu Erämaa toteaa, että haasteellista on ollut se, että meidän on pitänyt irrottautua normaalista pelinkehittämisestä ja ajatella uudella tavalla, esimerkiksi että tässä pelissä ei ole pistelaskuria.

 

Dancing Pandas pelin testaaminen

Mikko Saari toteaa, että peliä on nyt testattu muutamalla sadalla henkilöllä ja ikähaitari on ollut 4-70 vuotta. Peli-idea on lupaava ja erilainen. Yksi testaaja 70-vuotias herrasmies on jäänyt mieleen. Kyseinen herrasmies ei ollut ikinä pelannut pelejä eikä ikänä pitänyt peliohjainta kädessä ja hänet olisi melkein saanut repiä pois pelaamasta, jotta muut pääsevät myös pelaamaan Dancing Pandas -peliä. Huikeaa oli nähdä hänen spontaani reaktionsa ”oi ihanaa”, toteaa Mikko Saari.

Taitaja2022 kisoissa Dancing Pandas -peliä pääsi testaamaan muutaman päivän ajan. Isot tapahtumat ovat pelien testaamiseen oivallisia paikkoja kerätä käyttäjien kokemuksia pelien pelaamisesta. Pelien testaaminen on kriittinen vaihe ennen pelin julkistamista, mikä on hyvä toteuttaa huolella. Taitaja2022 antoi oivan mahdollisuuden laajaan testaamiseen, toteaa Teemu Erämaa. Panda Games oli yksi sponsori Taitaja2022 tapahtumassa. ”Saimme noin 60 hengeltä per päivä palautetta”, toteaa Teemu Erämaa. Täällä Taitaja2022 kisoissa on päässyt konkreettisesti näkemään kuinka pelaajat ovat jääneet peliin todella nopeasti koukkuun ja näin olleen peli-idea näyttää toimivan, joka on yksi upea huomio pelin toimivuudesta, toteaa Mikko Saari. Tavoitteena on julkaista Dancing Pandas peli vielä tämän vuoden puolella, toteaa Teemu Erämaa.

Inbox:

Peli: Dancing Pandas
Julkaisu alusta: PC (aluksi)
Lisätietoa löytyy täältä https://www.dancingpandas.game/

Kirjoittanut
Pirita Ihamäki Ph.D, M.Sc.
Gamecoast Network Lead
Robocoast/Prizztech